No som xifres, som persones
“Tu estàs segura que pots fer això? Tu sola? Et creus capaç? No veus que no podràs amb tot?” Us sona haver escoltat això? A les dones sempre se’ns ha qüestionat la nostra capacitat a l’hora de ser autosuficients i de tirar endavant iniciatives. Això explica, tot i que no té cap mena de justificació, que a 8 de març del 2021, les dades de la Generalitat mostraven xifres preocupants pel que fa als llocs laborals ocupats per dones i per homes.
El 64,6% de directors i gerents són homes, i només un 35,4 són dones. Per altra banda, mentre que el 69,5% de càrrecs administratius està ocupat per dones, només un 30,5% ho està per homes. Sembla com si als alts càrrecs no hi tinguéssim cabuda. Així com també l’agricultura, la indústria i el transport sembla existir només pel gènere masculí, mentre que la sanitat i l’educació, tasques lligades a les cures, resten a les espatlles del femení, i novament no estant liderades per elles.
Ah, i a tot arreu hi ha més atur femení, i no ens oblidem tampoc de la bretxa salarial. Com oblidar-la? Si és un concepte que no hauria d’existir!
Sempre cap endavant
La igualtat sempre ha estat un pilar bàsic per nosaltres. De fet, està demostrat que les empreses formades per dones i homes en un percentatge equitatiu, tenen més èxit. Per què? Doncs perquè les nostres diverses idees, opinions i maneres de veure o enfocar els projectes, sumen.
Si més no, aquesta paritat ha d’estar present en tots els àmbits de l’empresa per fer efectiva la igualtat, i així ho fem nosaltres, ja que les dones formem part de cada segment, inclosa la direcció, i fins a la confecció i distribució dels regals d’empresa. En cada decisió que es pren a Harcogourmet.
D’altra banda, els darrers tres anys hem escollit que les fotografies de la portada del Catàleg de Lots de Nadal fossin fetes per dones. S’ha de visibilitzar l’art creat per elles. I sobretot reivindicar i reconèixer el fotoperiodisme femení.
Però aquest any hem volgut anar un pas encara més enllà.
Una panera de Nadal creada per dones
Nosaltres vam decidir crear un regal gastronòmic, l’Artesà 1024, on els productes provinguessin exclusivament de dones. És a dir, que elles fossin les impulsores dels projectes, les que estaven al capdavant. A conseqüència d’això, ens vam adonar del drama real. A la base dels projectes, en general, sempre hi ha homes. Això no vol dir que no hi hagi enòlogues o propietàries en el sector de l’alimentació, però és un nombre més reduït. És com si no ens donessin prou espai, quan tenim el mateix dret a ser-hi. El que passa també és que moltes dones renuncien a emprendre projectes per quedar-se cuidant dels fills, dels pares, de la casa… Això vol dir que els homes no estan capacitats per cuidar? No, sinó que existeixen rols i dinàmiques de gènere que s’han d’abolir.
I en això estem, però és un camí complicat. Nosaltres comptàvem amb només sis projectes per tirar endavant la idea d’aquest lot. Una representació del 14% del total de productors amb els quals treballem. Hem pogut crear la panera de Nadal en qüestió, i tant! Si més no, ens comprometem a que l’any que ve sigui encara més complet.
Les nostres productores
Les dones que han fet possible aquesta cistella de Nadal de la qual us parlem són les que estan darrere de projectes que ens emocionen.
Darrere del Celler del Foix, hi trobem la Núria Ferrer Aymar; del Celler Maria Rigol Ordi, l’Anaïs Manobens Mora; de Badia Vinagres, la Judit i la Marta Badia Costa; de Noir et Blanc, la Clara Busoms Herms; de Carquinyolis Escalfet, la Montse Escalfet Salat; i de Galetes Farners, la Núria Trias.
Dones que han tingut la determinació de tirar endavant somnis, tradició i passió per la gastronomia. Gràcies per demostrar que l’amor pels bons productes i per la feina ben feta no entén de gèneres.
Per tant, hem de seguir visibilitzant projectes com aquests, defensant els nostres drets i lluitant dia a dia perquè la igualtat es transformi en una realitat per a tothom.
Salut i bons aliments!